Skyltfönster

Skyltfönster & exponering

Skyltfönster har alltid varit där på något sätt, så länge vi levt på antingen ett sett eller annat. Om med det påstår inte jag att det alltid varit ett glasfönster mellan kund och varan, utan att det alltid funnits en chans att få en liten förhandsvisning på varan. Vilket lever kvar än idag, med dagens typ av snygga skyltfönster som förädlats och nu innehåller allt från fin och genomtänkt design till teaterliknande upplevelser.

Hur skyltar man skyltfönster?

Det viktigaste med exponering i skyltfönster är att få uppmärksamhet, men samtidigt få fram ditt budskap men en tydlighet. Det sägs att det inte ska ta mer än 2–3 sekunder innan intresset skall vara fångat hos den förbipasserande. Därav är ett vanligt alternativ är att man pushar några av de mer omtyckta varorna och skapar sig en story som är intressant nog för sina kunder. Detta får dem oftast att känna igen sig i skyltfönstrets inredning och vilja ta del av den.

Tips för skyltfönsterinredning och behövande kunskap.

Här kommer våra bästa tips på hur du lyckas med ditt skyltfönster för att locka till dig förbipasserande kunder.

Skyltfönster tips:

Håll det uppdaterat

Uppdatera ditt skyltfönster emellanåt, inte för ofta men inte heller för sällan. Vi vill ju inte att det bara skall stå där och samla på sig damm, utan häng med i trenderna och försök att hitta nya budskap och för fram olika typer av produkter. Detta gör att dina kunder allt mer kommer fram och vill titta varje gång de har vägarna förbi.

Chocka och väck dina kunders intresse

Ett av de viktigaste skyltfönster tipsen är att chocka dina kunder med något annorlunda någon gång här och där. Att gå förbi ett snyggt skyltfönster med en stor blå kanin är något nytt och skulle väcka intresse. Men glöm inte bort att få med delar av dina produkter i upplevelsen, kanske ett halsband från ert sortiment hade passat in runt halsen på den.

Våga med färger

Använd dig gärna av färgglada färger som hjälpmedel, de drar fokus från mindre spännande färger som svart och vit. Ju mer spänning och intresse du får, desto fler börjar känna igen er.

Upplev som kund

Gå ut, kolla in i ditt skyltfönster och sätt dig i dina kunders skor. Ett bra tips är att placera ditt budskap i ögonhöjd med dina kunder för att enklare få fram det du vill framföra till dem.

Skyltfönsterbelysning

Ljussättningen av ert skyltfönster gör en stor del i att förvandla de förbipasserande till framtida kunder. Då när man som kund passerar ska man direkt kunna se vad ni har och erbjuda och att det samtidigt ska kännas välkomnande.
Ett bra tips är att behålla skyltfönsterbelysningen tänd efter stängning, då potentiella kunder för framtiden kan få sin syn på butiken då och besöka er vid ett senare tillfälle.

Men hur placerar man belysningen i skyltfönster och vad ska man använda sig av för ljus för att lyckas?

Det är viktigt att enkelt kunna ändra och ha olika typer av inspiration i ditt fönster, ett vanligt sätt för att lyckas med detta är att använda sig utav ”flexibel belysning”. Det vill säga spotlights med skena, som man kan reglera ljusstyrkan på.

Rikta ljuset mot din butik och dina produkter, detta gör att man undviker onödiga skuggningar på dina varor. Det är ju dem du vill visa upp och inte gatan utanför.

Rikta ljuset så det kommer ovanifrån, detta ger maximal insyn på vad du har att sälja.

Scroll to top