Affärssystem

Affärssystem för din butik

Driver du butik är ett bra affärssystem för e-handel och retail viktigt för att du ska kunna lägga din tid på rätt saker. Ett system som kommunicerar med olika delar inom butiksverksamheten ger dig fullkontroll över din försäljning, lager och logistikflöden. Du vill använda dig av ett affärssystem för e-handel som utan problem integreras mellan din online butik och vald plattform. 

Affärssystem för e-handel och retail

För att bedriva verksamhet både genom fysisk butik och e-handel kan ett effektivt affärssystem hjälpa dig nå större framgång och lönsamhet. Det ger även en bättre kundupplevelse vilket är viktigt för att få återkommande kunder till din butik. Här beskriver vi betydelsefulla delar att fundera på när du väljer ett affärssystem för din e-handel och retailverksamhet.   

Ordrar och beställning

Det är viktigt att systemet du väljer effektivt hanterar ordnar och beställningar, både från online – eller fysisk butik. Funktioner som bör ingå är: 

  • Automatiserad orderbearbetning, minskar manuellt arbete och risken för fel. 
  • Orderstatus i realtid som håller kunderna uppdaterade om statusen på deras beställningar. 
  • Integrering med e-handelsplattform, för att behålla all orderhantering på en plats. 
  • Stöd för olika betalningsmetoder för att göra köpupplevelsen smidig och flexibel för kunderna.

Lagerhantering

För att hålla en god ekonomi i verksamheten är det viktigt att du har bra koll på ditt lager, för att undvika både överlager och restnoteringar. 

  • Få en översikt över tillgängligt lager i realtid för att undvika över- eller underbeställning.
  • När en order läggs eller en retur görs, uppdateras lagret automatiskt för rätt lagerinformation.
  • Möjlighet att enkelt genomföra inventeringar för rapport om lageromsättning. 
  • Funktioner för att analysera försäljningstrender och optimera lagernivåer baserat på efterfrågan.

Leverans och retur

Idag prioriterar konsumenter enkla returprocesser väldigt högt. Inom e-handel är smidig leverans och retur helt avgörande för om kunden kommer lägga en beställning. 

  • Håll kunderna informerade om leveransstatus och ge dem möjlighet att spåra sina beställningar.
  • Flexibla leveransalternativ som erbjud olika leveransalternativ för att möta kundernas önskemål. 
  • Underlätta för kunderna att göra returer, genom att erbjuda enkla returalternativ för kunderna.
  • Håll koll på returflöden och analysera returdata för att identifiera vanliga problem. 

Integration

Att hitta ett företag som erbjuder helt skräddarsydda integrationsmöjligheter för just din e-handel eller retailverksamhet är viktigt för smidiga betalningar, bokföring och CRM-system. Genom att använda affärssystem som Visma kan du dra nytta av viktiga integrationer både som liten eller stor e-handel. Utnyttja möjligheten att göra vardagen mer effektiv genom att integrera din e-handel med moderna system. 

Bank

Att integrationen med banktjänster är grundläggande för att kunna bedriva verksamheten. Det hjälper dig att hantera betalningar på ett bra och säkert sätt. 

  • Välj ett system som stödjer integrationer med populära betallösningar som Klarna, Swish, DIBS/Nets och Adyen. Det möjliggör smidiga och säkra transaktioner, vilket förbättrar kundernas köpupplevelse.
  • Genom att automatisera betalningsprocesserna minimeras manuella fel och administrativa kostnader. Detta inkluderar allt från kundbetalningar till leverantörsutbetalningar.
  • Få realtidsöversikt över ditt företags kassaflöde och finansiella status. Detta underlättar ekonomisk planering och beslutsfattande som driver verksamheten framåt. 

Bokföringsprogram

Bokföring är ofta något som tar väldigt mycket tid, men är väldigt viktigt för att vara säker på att ekonomin i företaget hanteras och rapporteras korrekt. 

  • Med integrationer mot bokföringsprogram som Visma Business kan din finansiella data automatiskt överföras och synkroniseras. Detta sparar dig mycket tid och minskar risken för felaktig bokföring.
  • Genom att automatisera all bokföring, som fakturahantering och löneadministration, får du tid över som du kan lägga på roligare saker inom verksamheten.
  • Säkerställ att alla transaktioner är korrekt bokförda och att finansiella rapporter är redo för revision när som helst. Du undviker vanliga misstag som sker under bokföringen. 

CRM

CRM står för Customer Relationship Management, systemet hjälp dig att hantera och förbättra dina kundrelationer. Att integrera ett CRM med ditt affärssystem ger många fördelar. 

  • Samla all kundinformation på ett ställe, vilket gör det lättare att få en komplett bild av kundernas beteende och preferenser.
  • Personlig marknadsföring genom att använda data från CRM-systemet för att skapa riktade och effektiva marknadsföringskampanjer, vilket kan öka försäljningen och kundlojaliteten.
  • Generera detaljerade rapporter och analyser om kundinteraktioner, försäljning och dina marknadsföringskampanjer, vilket ger värdefulla insikter för strategiska beslut.
Scroll to top